Det følgende er udtryk for min personlige holdning som under-leverandør til Danmarks Radio. Jeg udtaler mig ikke på vegne af DR.
Jeg har valgt ikke at fortsætte med at producere DJ Brevets musikprogram på P6 Beat. Programmet ophører med at sende ved årets udgang.
Programmets udvikling og afvikling
Blandt lyttere af det nuværende DJ Brevets musikprogram findes der en mængde mennesker der for nogle år tilbage var med til at puste liv i et mikrokosmos af samtaler og lydbaserede relationer i radioprogrammerne DJ Brevets brevkasse [podcast-link] (2019-2021) og DJ Brevets program (2021-2023).
I det meste af programmets levetid er der blevet produceret ugentlig programkunst. Her fra DJ Brevets brevkasse (2019-2021) og den første udsendelse af DJ Brevets program hos P6 (2021). Her kan du se et galleri med den programkunst der er blevet produceret.
Min drøm om radio er optimeret efter en kvalitativ form for lytterdeltagelse: at lytterne ringer ind og bliver modtaget som de inkonsistente paradokser alle mennesker er, og på den måde fremstår ægte for hinanden. Parasocialt samvær javel. Men med et lag hvor virkeligheden ikke kan være med. I radioens luftrum ved ingen hvem du er og derfor er der ingen forventninger eller krav til menneskelig konsistens. Krav der altid eksisterer implicit i alle relationer udenfor radioen. Krav som ingen nogensinde helt lever op til. I radioens pseudonyme samtalerum kan du skifte dæknavn og ham så tit du vil, og på den måde ufarligt eksperimentere og spørge dig selv og andre: hvem er jeg? Hvem er du?
De lyttere der har været med til at gøre den drøm til virkelighed, får her mulighed for at sætte sig ind i hvordan og hvorfor vores sociale liveradio-format både opnåede sit mål, men også blev fortyndet lidt efter lidt i tiden hos Danmarks Radio (2021-2024).
Hvorfor stopper DJ Brevets (musik)program?
Der er tre primære grunde
1. Ingen institutionel opbakning til programmets format
Lyttere der stillede ind på “DJ Brevets brevkasse” (2019-2021) hos www-radiostationen The Lake Radio og – efter programmet begyndte at sende på DR i 2021 som “DJ Brevets program” – oplevede et liveprogram med telefonopkald fra lytterne og to værter. 2021-2022 var et højdepunkt for lytterinteraktion i programmets historie og vores eksperimenteren med radioens potentiale som et socialt medie.
I 2022 begyndte DR at trække nogle vilkår tilbage der var grundlæggende for at den form udsendelse kunne finde sted:
- En sendetid en hverdagsaften hvor lytterne havde tid til at engagere sig/lytte live, og …
- … som ikke havde en alt for invasiv virkning på mit og min medværts privatliv (vi ville gerne have sendt live lørdag, men lytter-deltagelsen var ringere så det blev en større indsats for et ringere resultat).
- Fri tilgængelighed af tidligere udsendelser så nye lyttere havde mulighed for at blive fortrolige med programmets emner og interaktions-kultur.
Dette var nogle grundsten i det sociale radio-format og de blev gradvist fjernet på trods af indledende løfter om det modsatte. Jeg har forsøgt at forklare skiftende redaktører hvordan de ændringer var dårlige for formatet. Programmets samlede antal lyttere har været støt stigende lige indtil overgangen fra DJ Brevets program til DJ Brevets musikprogram i 2024, hvor de faldt med ca. 10%. Så det er ikke her skoen trykker (er mit gæt, jeg ved det ikke). Der har aldrig været et eksplicit pres fra DR’s side om at programmet skulle opnå høje lyttertal. En frihed jeg har sat meget stor pris på.
2. Produktionsbudget
Programmets format var åbent, fællesskaber skal vedligeholdes og det er tidskrævende at lave radio der forener spontanitet med researchmæssig tyngde. I tilbageblik kan jeg konstatere at jeg begik en fejl ved at lade programmet blive sat i bås som et musikprogram ved overgangen fra DJ Brevets brevkasse (The Lake Radio) til DJ Brevets program (DR) i 2021.
Mainstream-musikradio kan og bliver i høj grad produceret for cirka 0 kr i arbejdsløn, hvor en computer genererer mindst anstødelige playliste og det er en rationel måde at anvende målgruppe-segmentering til at opnå de højest mulige lyttertal. Udgifterne til at drive enhver skattefinansieret radiokanal skal kunne retfærdiggøres ved at kanalen har mange lyttere, og heri ligger der et tungt demokratisk argument: det er jo ikke public service, hvis ingen gider at høre det! Et flertal af radiolytterne er såkaldt passive lyttere der foretrækker bagtæppe-radio. Man skal kunne støvsuge og vinkelslibe til det uden at blive distraheret. Sådan er flertallet og de skal have deres radio ligeså light og u-distraherende som de kan lide den. Selvfølgelig.
For de programmer vi som radiofællesskab fik mulighed for at skabe i 2021-2022, og de programmer jeg har lyst til at skabe i fremtiden, i samarbejde med lytterne, betyder ramme-sætningen af musikradio og P6′ overordnede eksistens-vilkår (min analyse, baseret på observationer og gætværk) at det i denne omgang har været umuligt at finde forståelse hos Danmarks Radio for hvordan og hvorfor jeg har brugt imellem en hel og en halv arbejdsuge på at planlægge, researche og bringe en enkelt udsendelse af to timers varighed. Svaret fra DR’s side har hver gang været en variation af “du må godt bare bruge mindre tid på det”. En ret uholdbar strategi for en »”selvstændig”« radioproducent uden jobsikkerhed, der ikke har anden kapital end sine lytteres gunst.
Trods udviklingen i både programmets omfang og tilgangen af nye lyttere har produktionsbudgettet været stort set uændret siden begyndelsen. Alt var billigere i 2021. Dette var den primære årsag til at jeg i 2024 så mig nødsaget til at spare udgiften til min medvært (“Mixi”) væk. Herefter er arbejdet blevet en hel del mere ensomt. På et psykologisk plan er det både stimulerende og opslidende at sidde alene med mikrofonen og tænke sig ind i en envejs-dialog om musik i forestillinger om lytteren.
Jeg har ikke i mine 12 år som selvstændig haft andre kunder der virkede så arrogant-uinteresserede i sammenhængen ml. produktionstid, prisudvikling, kvalitet og opnåede resultater. Dette hårde skudsmål er ikke møntet på mine skiftende redaktører, der alle har været venlige, professionelle og – så vidt jeg har kunne konstatere – uden et selvstændigt beslutningsmandat. Ikke en misundelsesværdig arbejdssituation at befinde sig i.
Efter min bedste overbevisning er der er ikke basis for at tage programmets skæbne hos DR personligt. Jeg har ikke haft ringere arbejdsvilkår end andre ansat som “eksterne producenter” hos DR. Det er bare sådan det fungerer. Eller ikke fungerer, alt efter perspektiv. Jeg kunne jo bare have lavet det hurtigere (=”det er din egen skyld”). Ligegyldighed og tilbageholdelse af anderkendelse er den bureaukratiske magts højre og venstre hånd. For så kan det jo være de finder på at løbe endnu hurtigere, de »selvstændige producenter« og freelancere, i håbet om at blive bemærket af deres overordnede og – måske – få bedre arbejdsvilkår. I en periode forsøgte jeg at løbe hurtigt for at lytterfællesskabets kvalitative resultater skulle blive synlige for mine overordnede. Det har ikke givet gjort nogen forskel, så min beslutning om at stoppe er med tiden blevet enormt let at træffe.
At jeg ikke har givet op for længst er i høj grad takket være anderkendelsen fra lyttere af DJ Brevets musikprogram det seneste år. Helt afgørende. Tak til alle der har skrevet med opmuntrene ord <3 <4
3. Begrænsningerne er ikke motiverende længere
Den gradvise udtynding af programmets format, fra et live og fællesskabsbaseret ring ind-program med to værter til det værtsbårne, præ-optagede format der findes idag, har jeg i en periode kunne bruge som et benspænd til at blive en mere alsidig radiovært; blive klog på arbejdet med flere formater. Lære at holde boldene i luften på egen hånd. Og det har jeg lært i under arbejdet med DJ Brevets musikprogram i 2024. Formatet kan dog ikke skæres mere ind til benet. Der er ingen tegn på at få en afløning der står mål med den tid det kræver at lave programmet. Mit trick med at bruge begrænsninger som en anledning til at lære nye måder at være radiovært på, kan ikke genbruges, af den simple grund at der ikke er mere at spare væk.
I store træk er jeg tilfreds med DJ Brevets musikprogram indtil videre, men det er ikke i det rent værtsbårne format min motivation ligger på længere sigt. Det var sådan set heller aldrig det der var meningen med at sende på DR. Min adgangsbillet til sendefladen var lytterfællesskabet og det at skabe et smuthul i mediebilledet for lyttere der har lyst til at samarbejde om et resultat der ikke er begrænset af konkurrencens logik.
Det er de tre primære årsager til at DJ Brevets (musik)program stopper ved årets udgang. Jeg har også i min tid hos DR gjort et par dumme og umodne ting som jeg efter bedste evne har forsøgt at reflektere over og rette op på. Om det har været udslagsgivende ved jeg selvfølgelig ikke.
Både på et personlig og fagligt plan er programmets snart overståede glidebanetur igennem mainstream-rampelyset en succeshistorie. Ikke mange har haft mulighed for at eksperimentere seriøst og langvarigt med massemediets logik og indre sammenhænge. Jeg ville ønske det kunne fortsætte. Sammen med lytterne har min medvært og jeg demonstreret at flowradio sagtens kan være bærer af den essentielle magi der er i at møde og forstå nye mennesker.
Man kan diskutere om det er mediernes opgave at skabe/simulere det møde. Historisk set er det ikke en medieopgave. Måske sker det bedre i virkeligheden. Jeg er tit ved at brække mig over mængden af medierede indtryk i mit eget liv. Hele dagen skærm og hovedtelefoner. En ensomt simuleret virkelighed. Men hvis simuleringen rummer virkelige stemmer der tænker og interagerer? Så er vi enten et bedre sted eller bare et par timer og minutter længere nede i et ensomt og medieret mudderhul.
Når bølgerne gik allerhøjest i DJ Brevets program i 2021-2022 var der en fornemmelse af en radiobaseret offentlighed, fordi P6 er en landsdækkende platform der når længere ud end den internet-radiostation hvor grundstenene til DJ Brevets program blev lagt i 2019 (The Lake Radio). Det er en erfaring jeg glæder mig til at bygge videre på til næste år hvor jeg sammen med min medvært vil gøre mit yderste for at gøre “Hallo hvem er det?” til en regelmæssig liveudsendelse. Vi er dog tilbage til at lave radio på ulønnet basis, og det begrænser omfanget både i research og udgivelsesfrekvens.
Med denne lange forklaring håber jeg, at alle der har været med til at skabe dette særlige radio-univers har fået den information de skal bruge for at forstå hvordan og hvorfor det er gået som det er. Den opmærksomhed og deltagelse har fra starten været programmets primære byggemateriale, og det materiale vi bygger videre med i fremtiden.
Selvom jeg havde ønsket mig et længere og noget mere udviklende forløb hos Danmarks Radio, prøver jeg at undgå at tænke ringere om institutionen, og istedet huske hvilke økonomiske og politiske strukturer der begrænser DR’s arbejde. Når kystbanen ikke kører til tiden, når public service-mediet ikke lever op til forventningerne, så bliver jeg frustreret, både som “togfører” og passager. Det bliver ikke dog ikke bedre af at institutionerne straffes med yderligere besparelser. Så kan du være sikker på at togene ikke kommer til tiden. At du er nødt til at købe en bil for at komme rettidigt på arbejde. Alt splintres i privatiserede løsninger der ofte udvikler sig på en dybt utilfredsstillende og dysfunktionel måde. Det er urimeligt at gøre offentlige institutioner til syndebukke uden at forholde sig til deres, ofte stærkt begrænsede, økonomiske grundlag.
Tak for denne gang og på genhør,
DJ Brevet
9.11.2024
» Hvis beskrivelsen af diffus magtudøvelse på arbejdspladsen ringer en klokke hos dig, kunne du måske være interesseret i at læse denne artikel “Jesper Tynell – Det er min egen skyld: nyliberale styringsrationaler inden for Human Resource Management”. Jeg fattede ikke hvad der foregik før jeg stødte på en begrebsramme der forklarede de sociale virkemidler.
Der er også meget at fejre
Det gør vi på fredag i næste uge (15. nov, 2024). “Lytternes dansefest” er et tilbagevendene arrangement, arrangeret af en nu selvkørende festgruppe, der opstod blandt lyttere af DJ Brevets program. Tryk her for billetsalg og en beskrivelse af arrangementet. Festen foregår i København.